Danpot vil gerne hjælpe med at opsamle data til indberetning af emballageforbrug. Så her følger en kort status og anbefaling omkring forberedelse.
Der arbejdes på tilpasninger af Danpot programmet, så alle data bliver tilgængelige og kan bruges til indberetninger.
Der er dog en opgave, som I kan starte på nu, uanset hvilken version af Danpot programmet I anvender.
Ajourføring af emballagekombinationskartotek og emballagekartotek
I Danpot programmet findes der allerede de 2 kartoteker, som skal anvendes til opsamling af data.
Emballagekartoteket, hvor man opretter kasser og poser, svøb mv.
Det er i dette kartotek, hvor der skal oprettes alle de forskellige kasser og poser, som anvendes og dermed indberettes.
Der skal måske ryddes lidt op først, slet emballager, som ikke anvendes mere, få navngivet emballagerne entydigt mv.
Det kræver at alle emballager, som har forskellig vægt eller materiale bliver oprettet selvstændigt med eget emballagenummer.
Når der er styr på selve emballagen, så skal der oprettes/tilrettes emballagekombinationer, som indeholder de relevante emballager.
Når der er styr på emballagekombinationerne, så kan der ryddes op i relationerne imellem varer og emballagekombinationerne. Så det kun er de relevante emballagekombinationer, som findes på varen og dermed kan sendes videre til udbuddene.
Overblikket over hvilke emballager der er på hvilke varer, kan fås via rapporten "vare-emballage", se nedenfor**.
Til sidste skal der tjekkes om de rigtige emballager findes på de rigtige udbud. Hvis man har svare "ja" til opdatering af udbud undervejs i gennemgangen af emballagekombinationer på varerne, så er udbud blevet opdateret.
Datadisciplin ved ordrebehandling.
Når der modtages en ordre, så bliver det vigtigt, at der er overensstemmelse imellem den emballagekombination, som varen bestilles med, og den emballage som varen faktisk bliver leveret i. Uden denne datadisciplin, kan programmet ikke hjælpe med at indrapportere.
Der skal også komme en opfordring til salgsselskaberne, få valgt de rigtige emballager ved bestilling.
Samme datadisciplin skal der være ved håndtering af manuelle ordre, rigtig emballagekombination og landekode!
Ny Danpot version
På et tidspunkt i efteråret kommer der så en ny Danpot version som indeholder nye felter på emballagekartoteket.
Det vil være
- Materiale - Hovedkomponent
Tal, forkortelse, beskrivelse: ex: PET, PE, PA - data fra støttekartotek
- Kompositmateriale - Ja/Nej - tilføjer "C/" inden forkortelse af hovedkomponent
- Graduering (dansk) "Grøn/Gul/Rød"
- Generisk? Ja / Nej - hvis ja, så indberettet emballagen af importør/distributør - men I kan så få refunder ved eksport - derfor at datadisciplin omkring kundeland vigtigt.
- Vægt i gram - decimal
- % genbrugt materiale i produktion af emballage - procentsats
- Genanvendelses mulighed? - procentsats
Disse felter kan så udfyldes, når jeres Danpot bliver opdateret, og I er klar til at lave afrapporteringen.
Der kommer nye rapporter over salg, som viser hvor mange kilo af forskellige materialer, der er leveret til hhv. hjemmemarked og til eksport, så man kan lave indberetningerne.
Hvis der er styr på emballagekombinationerne inden 1. oktober, så vil man kunne trækket rapporterne på bagkant, selvom man først for opdateret sin Danpot version efter 1.oktober.
Anbefalinger
Minimer antallet af emballage muligheder til absolut minimum. Det giver mindre der skal administreres og mindre risiko for fejl ved bestillingen.
**
Der er en række udskrifter i Danpot programmet som kan bruges til at få et overblik i arbejdet.
I menuen " kartoteker", det nederste punkt, "Udskrift Leverandør-kartoteker", der findes 3 udskrifter som er relevante.
- Emballage-kartotek
Giver overblik over alle emballage, hvis man har mange - Emballagekombinationskartotek
Giver overblik over emballagekombinationerne
- Vare-emballage
Giver overblik over hvilke emballagekombinationer som en give varer har tilknyttet i varekartotek. Man kan med fordel ændre lidt på layout som beskrevet i "Vejledning - Layout ændring" nedenfor.
Udbud Emballage
Hvis man vil have et overblik over hvilke emballager der findes på hvilke udbud, så fås det via udskriften "Udbud Emballage" som findes under menuen "Eksp.lister" punktet "Udbuds-lister"
Man kan også med fordel ændre lidt på layoutet, som beskrevet i "Vejledning - Layout ændring" nedenfor

Når der er styr på emballagedata, og der fremadrettet bliver bestilt ordrelinjer med de rigtige emballagekombinationer, så vil Danpot programmet kunne danne datagrundlag til indberetninger og dokumentation.
Men det bliver aldrig bedre end datadisciplinen - "affald ind - affald ud"… bogstaveligtalt
Vejledning - Layout ændring - Bilag
Danpot programmet har en funktion, som gør det muligt at ændre layout på udskrifter.
Denne funktion kan bruges til at ændre "Vare-emballager" udskriften til at være en "Emballagekombination-vare".
Dette layout vender rundt på data, så man tager udgangspunkt i emballagekombinationen, og ser hvilke varenumre der er tilknytte emballagekombinationen.
- I udskrift skærmbilledet som kommer op når man trykker på menupunktet Vare-emballage
Tryk på "Layout" knappen

- Angiv et nyt layout-nr, f.eks. "2"
Giv layoutet en betegnelse "Embl.komb - vare"
Tryk på "Feltdesign" knappen

-
- Nyt vindue åbner
I dette vindue kan man flytte rundt på felterne i udskriften
- Her ses standard udskriften
- Nyt vindue åbner

Med musen kan man klikke på et felt og trække rundt med felterne, så du får følgende layout

Når det liger ovenstående, tryk "Gem Layout"
- Tryk "Anvend"

- Tilbage i udskrift dialogen, er der nu valgt layout nr "2"
Tryk på vis udskrift

Nu skulle data gerne vises med udgangspunkt i emballagekombinationen.

